W gąszczu informacji, przez jaki każdego dnia musi się przedzierać nasz klient, nie łatwo jest zwrócić jego uwagę. Ślepota banerowa powoduje, że mózg odbiorcy w obronie przed przebodźcowaniem ignoruje niektóre reklamy. W trakcie tworzenia strategii marketingowej warto jest zwrócić uwagę na formy komunikacji preferowane przez daną grupę docelową. Odpowiedni ich dobór pomoże dotrzeć do potencjalnych klientów, zdobyć ich ciekawości i uwagę, a w efekcie końcowym – osiągnąć nasz cel, czyli najpewniej sprzedać produkt lub usługę.
Jak zdobyć nowych klientów? W tym artykule znajdziecie opracowanie badań dotyczących rodzajów komunikacji marketingowej przeprowadzonych przez specjalistów z Wyzowl oraz Merit. Pierwszy z nich odnosi się do preferencji szerokiej grupy klientów w różnym wieku, drugi skupia się na millenialsach. Pod koniec omówimy również ranking Vidyard sporządzony na podstawie inwestycji przedsiębiorstw w wybrane formy komunikacji wideo.
Ranking Wyzowl
Ranking Wyzowl – sporządzony został na podstawie odpowiedzi respondentów, którzy wskazywali preferowane przez siebie sposoby zdobywania wiedzy o produktach i usługach.
- Oglądanie krótkich wideo (69%)
- Czytanie artykułów, postów i stron internetowych (18%)
- Oglądanie i czytanie infografik (4%)
- Czytanie ebooków i podręczników (3%)
- Uczestnictwo w webinarach (3%)
- Próbki, wersje demo (2%)
Już na pierwszy rzut oka widać potencjał, jaki drzemie w formach wideo, jako ulubionej formy zdobywania informacji o ofertach przedsiębiorstw. Aż 96% respondentów, którzy nie preferują wideo jako swojego pierwszego wyboru twierdzi, że obejrzałoby je mimo wszystko, aby dowiedzieć się czegoś o produkcie lub usłudze. Aż 84% ankietowanych przyznało, że wideo przekonało je do dokonania zakupu. 69% marketerów nie stosujących do tej pory wideo, od następnego roku planuje zmienić swoje podejście do tej formy promocji. Jak więc zdobyć nowych klientów? Dzięki wideo! Jeżeli jeszcze nie myślałeś o tym rozwiązaniu – to może być ostatni moment, żeby nie dać się wyprzedzić konkurencji.
Na drugiej pozycji rankingu Wyzowl z 18% wynikiem uplasowały się gatunki ściśle związane z pisanym content marketingiem. Dostarczanie wiarygodnych informacji w postaci artykułów lub postów przyciąga odbiorców zainteresowanych daną tematyką i bardzo często owocuje zdobyciem nowych klientów. Publikowanie tego rodzaju treści pozytywnie wpływa również na SEO (optymalizację dla wyszukiwarek internetowych).
Infografiki nie są pierwszym wyborem odbiorców, jednak ułatwiają zapamiętywanie informacji. Okazuje się bowiem, że ludzie są w stanie zapamiętać ok 10% informacji, które usłyszeli, ale już 65%, które zobaczyli w formie wizualnej. Naturalnie dane te mają również zastosowanie w formatach wideo. Marketerzy dostrzegają wysoką skuteczność infografik pomimo tego, że nie jest to ulubiona forma odbiorców treści. Infografiki jednak wymagająca zdecydowanie mniej pracy niż stworzenie wideo. Wprowadzenie form wizualnych w postaci grafik, wykresów i obrazów zwiększa zainteresowanie odbiorców aż o ok 80% – pomaga więc zdobyć nowych klientów w łatwiejszy sposób.
Ranking Merit
Ranking Merit – badacze Merit skupili się na formach komunikacji B2B, czyli ofert od biznesu dla biznesu. Grupa respondentów również została bardziej sprecyzowana i ograniczona do pokolenia millenialsów. Zobaczmy więc, jaki format kontentu najlepiej trafia do młodych ludzi biznesu.
- Krótkie wideo (29%)
- Studium przypadku (19%)
- White papers (16%)
- Broszury (15%)
- Webinary (11%)
- Infografiki (11%)
Złoty medal po raz kolejny należy do wideo. Ta forma przekazu cieszy się szczególną popularnością wśród młodszych milenialsów (20-24 lata), u których wynik wynosi aż 35% procent. W przypadku milenialsów nieco starszych (25-35 lat) wideo było formą preferowaną u 27% respondentów. Nasuwa się wniosek, że im młodszy partner w biznesie, tym krótsze formy wideo preferuje.
Case study to narzędzie, które świetnie sprawdza się w marketingu i pozwala dotrzeć do nowych klientów. Możemy zaprezentować krok po kroku sposób, w jaki nasza firma podeszła do danego zadania, jakie problemy napotkała po drodze i jaki finalnie był efekt naszych działań i efekt złożonej strategii.
Niewiele mniejszym zainteresowaniem milenialsów cieszą się white papers, czyli oficjalne dokumenty, które w specjalistyczny i naukowy sposób prezentują działalność firmy. Okazuje się, że 71% kupujących produkty lub usługi dla swojego biznesu odniosło się do white papers w celach researchu przedzakupowego. Należy pamiętać, że dokumenty te nie służą bezpośrednio celom promocyjnym, ale budowaniu świadomości marki i eksperckiego wizerunku, które dopiero w dalszej kolejności pozytywnie wpływają na wielkość sprzedaży i zdobywanie nowych klientów.
Ranking Vidyard
Ranking Vidyard (https://awesome.vidyard.com/rs/273-EQL-130/images/2019-Video-in-business-benchmark-report_WEB.pdf) został sporządzony na podstawie inwestycji przedsiębiorstw w wybrane formy komunikacji wideo.
- Webinary (56%)
- Filmy demonstracyjne (52%)
- Social Media Video (51%)
- Wideo wyjaśniające (49%)
- Wideo o produkcie (47%)
- Wideo referencje (41%)
Wiodące w tym zestawieniu webinary pojawiły się też jako oddzielne pozycje w poprzednich rankingach, co pokazuje, że są równie popularne po stronie biznesu jak i odbiorców prywatnych. 73% marketerów oraz liderów sprzedaży postrzega tę formę jako użyteczną przy pozyskiwaniu klientów. Jedną z największych atutów webinarów jest możliwość interakcji z uczestnikami. Klient może zadać pytanie i od razu otrzymać na nie odpowiedź.
Warto jednak pamiętać, że badanie Vidyard zostało opracowane w 2019 roku. W 2020 roku, w związku z pandemią, nastąpił niespotykany do tej pory boom na webinary, i co za tym idzie… pewnego rodzaju zmęczenie odbiorcy tą formą. Czekamy jeszcze na wiarygodne badania na ten temat, które pojawią się najpewniej jeszcze w tym roku.
W przypadku nagrań demonstracyjnych odbiorca ma okazję zobaczyć dany produkt w akcji. Popularność tego rodzaju materiałów wideo stale rośnie, a ich użyteczność dostrzega czterech na pięciu konsumentów. Tworzenie tego typu materiałów może pomóc nam przekonać do naszego produktu nowe osoby, i co za tym idzie, zdobyć nowych klientów.
Pozostałe trzy formy wideo, czyli filmy wyjaśniające, o produkcie i referencyjne można zaliczyć do najpopularniejszych wśród odbiorców krótkich wideo.
Wideo – król komunikacji
Według rankingów Wyzowl oraz Merit potencjalni klienci indywidualni oraz biznesowi najbardziej lubią dowiadywać się o usługach i produktach poprzez krótkie filmy. Dużą popularnością cieszą się również formy pisane takie jak artykuły, posty, case study oraz white papers. Webinary i filmy demonstrujące produkt są szczególnie dobrze postrzegane przez firmy w rankingu Vidyard.
Jak zdobyć nowych klientów? Lider marketingu jest tylko jeden. Pozostałych uczestników wyścigu o uwagę klienta pozostawia daleko w tyle. Jest nim oczywiście: wideo.