Podstawy SEO w wideomarketingu – daj się znaleźć

Wydawać by się mogło, że ilość wyświetleń zależna jest od jakości publikowanego materiału. Oczywiście jest to podstawa niezwykle ważny czynnik ale jak się okazuje, nie jedyny. Co możemy zrobić, aby nasze wideo osiągnęło jak największą popularność w Internecie? Jak sprawić, abyśmy stali się jeszcze bardziej rozpoznawalni? Należy działać według pewnych zasad, a mianowicie – zasad pozycjonowania materiału w sieci. Czym jest SEO w wideomarketingu?

Pozycjonowanie a SEO

Pozycjonowanie ma za zadanie sprawić, aby publikowany przez nas film znajdował się jak najwyżej w rankingach wyszukiwania. Mowa tu o wyszukiwarkach różnego typu, od Google po YouTube, czy Instagram. Nie zapominajmy, że materiały wideo zaczynają grać coraz to ważniejszą rolę i warto zadbać o to, aby to właśnie nasze wyświetlały się jako pierwsze.

Jednym z ważniejszych części składowych pozycjonowania jest SEO, z ang. search engine optimization. Oznacza to tyle, co dostosowanie materiału, czy strony internetowej w taki sposób, aby postrzegane były przez wyszukiwarkę jako najlepsze i najbardziej atrakcyjne. Efekt taki można osiągnąć za pomocą dostosowanych treści, jak i bardziej programistycznych rozwiązań, np. optymalizację kodu. 

Dopasuj się aby osiągnąć jak najlepszy efekt

W zależności od danej strony internetowej zasady SEO w wideomarketingu mogą się różnić i warto wiedzieć jakie obowiązują na platformie, na której chcemy publikować swój materiał.

Dla przykładu analizie poddamy jeden z popularniejszych serwisów – YouTube. Na co zwrócić uwagę wstawiając film na tej platformie?

  1. Słowa kluczowe. Jak mówi sama nazwa, odgrywają one „kluczową” rolę i są podstawą poprawnego pozycjonowania materiału. Jak więc dobrać takie słowa? Najlepszym sposobem jest analiza konkurencji i to jakie tytuły osiągają najwięcej wyświetleń. Zestawienie powtarzających się słów i użycie kilku z nich w swoim tytule czy tagach, sprawi, że materiał wyświetlany będzie częściej. Oczywiście muszą one być zgodne z treścią wideo, które publikujemy.
  2. Czas. Okazuje się, że długość publikowanego materiału ma również bardzo duże znaczenie. Jak mówi Dominika Cygankiewicz, junior SEO specialist w Onely – filmy powyżej 10min YouTube uznaje za bardzo atrakcyjne dla samego serwisu i promuje je bardziej niż te, które trwają krócej. Utrzymują one uwagę widza na dłużej, a więc spędza on więcej czasu na tej konkretnej stronie. Ostatnimi czasy również algorytmy facebooka zaczęły lubić dłuższe formy wideo.
  3. Miniaturka. Szata graficzna miniaturki filmu ma również bardzo duży wpływ. Film na pierwszy rzut oka wydaje się być bardziej profesjonalny, co ciekawe, zanim jeszcze widz go włączy. Profesjonalna oprawa zapewnia nam nie tyle co skuteczne pozycjonowanie, jak klikalność. Ważne jest to, aby po tym jak nasz film znajdzie się na wysokiej pozycji w wyszukiwaniach widz chciał w niego kliknąć.
  4. Nazwa pliku. W przypadku YouTube ważna jest również odpowiednia nazwa pliku. W nazwie powinno się znaleźć słowo kluczowe, na które się pozycjonujemy. Lepiej też używać w nazwie myślników zamiast podkreśleń czy spacji.

Należy pamiętać, że filmy publikowane na YouTube, a udostępniane przez Facebook’a tracą na swoim zasięgu. Portal Facebook oczywiście będzie wolał promować filmy udostępniane z samego Facebooka, niż z innych platform. Jest to dosyć istotne bo filmy udostępniane z YouTube będą trafiać do mniejszej liczby obserwujących nas na Facebook’u osób oraz znajomych. 

Na wysoką oglądalność, która zapewnia skuteczną promocję, składa się wiele czynników. Od jakości wykonania filmu, wartości merytorycznej lub ładunku emocjonalnego jaki ze sobą niesie, aż po odpowiedni tytuł i słowa kluczowe. Warto zapoznać się z zasadami SEO w wideomarketingu, aby osiągnąć jak najlepszy efekt. Jest to jeden z najlepszych sposobów, aby dotrzeć ze swoim materiałem do jeszcze większej liczby odbiorców.